برخی استراتژی های اثبات شده، می توانند در بهبود کارایی، اعتبار و قابلیت توسعه و ارتقا سازمان ها موثر واقع شوند. مانند هر سازمانی، شرکت شما نیز می تواند در معرض مجموعه ای از چالش های منحصر به فرد قرار گرفته باشد. برخی از این چالش ها را می توان از طریق ابزارها و فرآیندهای آموزش آنلاین ارزیابی کرده و برای حل و یا کاهش زیان کوشید. همچنین می توان، برخی فرآیندها را به صورت آنلاین و با مروری اجمالی از چیستی آموزش آنلاین و تاثیری که می تواند در سازمان شما داشته باشد، حل و فصل نمود و بدین صورت مانع از بروز انواع چالش ها شد.
بیایید با تعریفی از «آموزش آنلاین» شروع کنیم تا مطمئن شویم که هر دو مقصودمان یکی است. آموزش آنلاین هر شکلی از آموزش است که به طور کامل در بستر اینترنت انجام می گیرد و می تواند مبتنی بر متن باشد و یا گزینه های گرافیکی، ویدیویی، صدا، انیمیشن و سایر عناصر تعاملی را شامل گردد. این آموزش ها، معمولاً از طریق سیستم مدیریت یادگیری (ال ام اس) یا پلت فرم یادگیری دیگری ارائه می شود. آموزش آنلاین می تواند بسیار فراتر از دوره های الکترونیکی که پیشتر بدان اشاره کردیم، نتیجه داشته باشد. اگر آموزش آنلاین به درستی انجام شود، باید فرصت هایی را برای فراگیران شما فراهم کند تا با مطالب ارائه شده درگیر شده و نشان دهند که در حال یادگیری و فهم محتوا هستند. فلش کارت ها، فعالیت های یادگیری مبتنی بر بازی، آزمون ها و ... می توانند بخشی از این ترکیب باشند. آموزش آنلاین در طول سال ها با نام های زیادی شناخته شده است. شاید با برخی از این گزینه ها کار کرده باشید:
آموزش مبتنی بر کامپیوتر CBT
آموزش از راه دور
آموزش الکترونیکی
آموزش مبتنی بر وب
در محیط تجاری بسیار رقابتی امروزی، هر کسب و کاری باید از تمام ابزارهای ممکن به نفع خود استفاده کند. و همانطور که اریک ریس، بنیان گذار بسیاری استارت آپ های نوین غرب می گوید: «تنها راه برای برنده شدن این است که سریع تر از دیگران یاد بگیرید.» این جمله قصار، امروز برای تمامی کسب و کارها صادق است. بیایید به مزایایی که آموزش آنلاین برای شرکت شما ارائه می دهد، بپردازیم.
یک برنامه آموزشی آنلاین با ساختار مناسب به شما این امکان را می دهد که هر فرد در تیم خود را بر اساس سطحی که در آن قرار دارد آموزش ارائه دهید. می توانید آموزش را بر اساس گروه، شرح شغل، نقش یا مسئولیت اختصاص دهید. کارمندان جدید وارد هیئت مدیره می شوند، و کارمندان دارای حق استخدام دائمی را پشت سر می گذارند - مهارت های فعلی خود را در سطحی نگه می دارند که با استانداردهای شما مطابقت دارد، با توانایی اضافه کردن آموزش های اضافی در صورت نیاز به صورت مداوم برای هر فرد.
با آموزش آنلاین، دیگر نیازی به استخدام و اتکای تمام وقت به مربیان واجد شرایط برای ارائه یک دوره ندارید. هنگامی که یک دوره تایید و اجرا می شود، فراگیران می توانند بدون نیاز به حضور فیزیکی در محل، یا به عنوان بخشی از گروهی از کارمندانی که به همان آموزش نیاز دارند، به دوره اختصاص داده شده در هر کجا که هستند، دسترسی داشته باشند.
اکثر آموزش های آنلاین به صورت ناهمزمان ارائه می شود، به این معنی که هر کارآموز طبق برنامه زمانی خود به دوره های خود دسترسی پیدا می کند. کارآموزان تا جایی که می توانند سریع یاد می گیرند بدون اینکه سطح مطالب ارائه شده به اعضای تیم با تجربه تر را کاهش دهند یا در مقابل مربی یا همسالان خود احساس حماقت، غرق شدن یا ناامیدی کنند.
به یاد دارید زمانی را که مربیان به صورت حضوری به مراکز مراجعه می کردند؟ بازدید از شهر، اقامت در هتل، تهیه صورتحساب های سرویس اتاق، هزینه تاکسی و هواپیما، اجاره کلاس و ... همه بر عهده شرکت ها بود. تمامی این موارد، جمع می شد تا آموزش را به مسئله ای پر هزینه برای تجارت تبدیل کند. آموزش آنلاین این فرصت را فراهم می کند تا در عوض، بخش یادگیری و توسعه خود را به یک بخش پر سود کسب و کار خود تبدیل کنید. با داشتن هزینه های نسبتاً ثابت برای ارائه آموزش، ارزیابی مستمر حفظ و بهبود عملکرد در میان تیم خود، و توانایی اندازه گیری اثربخشی آموزش با نحوه تأثیر آن بر شاخص های کلیدی عملکرد شرکت شما در طول زمان - اعدادی برای نشان دادن بازگشت سرمایه خواهید داشت. با آموزش اصولی می توانید به تمامی موارد زیر برسید از جمله: فروش بهبود یافته، حفظ مشتری بیشتر، جابجایی کمتر کارکنان، و اگر سلامت و ایمنی برای کسب و کار شما حائز اهمیت است - کاهش تصادفات در محل کار (و کاهش هزینه های بیمه).
آیا می دانستید که 40 درصد از کارمندان شغل خود را ترک می کنند زیرا احساس می کنند به اندازه کافی آموزش نمی بینند یا برای رشد مهارت هایشان از آنها حمایت نمی شود؟ با توجه به هزینه های جایگزینی یک کارمند، حفظ کارمندان برای شرکت های سود محور اولویت بالایی دارد.
به گفته موسسه تحقیقاتی آمریکا، یادگیری آنلاین میزان ماندگار شدن کارمندان در یک شرکت را از 25٪ به 60٪ افزایش می دهد.
آموزش آنلاین به شما این امکان را می دهد که یادگیری را به بخش های کوچکتر تقسیم کنید و دانش را می توان در محل کار، احتمالاً حتی در همان روز، به کار برد. آخرین مورد، بهترین تمرین آموزش آنلاین، ایجاد بررسی های مداوم دانش و تعاملات برای کمک به تقویت مفاهیم و بررسی شکاف های دانش، و همچنین برگزاری آزمون ها و امتحانات نهایی است. آموزش انلاین مزایای دیگری نیز برای شرکت شما دارد؛ از جمله توانایی تضمین دسترسی برای دانشجویان با معلولیت و کم توانایی دیداری/شنیداری، بومی سازی برای دانشجویان بین المللی، بازخورد دانشجو در مورد دقت محتوای دوره، توانایی دانشجویان برای دسترسی فوری به اطلاعات اضافی مانند پایگاه های دانش، واژه نامه ها، شماتیک ها و غیره و امکان افزودن عناصر دیگر مانند امتیاز، جوایز، تابلوهای امتیازات و مسابقات برای انگیزه بخشیدن به دانشجویان و چه کسی دوست ندارد برای انجام کارهای خوب پاداش بگیرد؟
برای ارائه آموزش آنلاین، حداقل به سه چیز نیاز دارید. شما باید بدانید که نتایج آموزشی مورد نظر شما چیست، اساساً چه KPIهایی را می خواهید در نتیجه برنامه آموزشی خود تغییر دهید. شما باید محتوای درسی داشته باشید که بتواند به روشی قابل اندازه گیری و جذاب به دانشجویان ارائه شود. در نهایت، شما باید یک پلتفرم آنلاین برای ارائه آن آموزش و سنجش عملکرد دانشجوی خود داشته باشید. بیایید هر یک از آنها را بررسی کنیم.
البته، شما می خواهید که کارمندانتان در مورد موارد ضروری آموزشی برای انجام درست و ایمن کارشان بیشتر بدانند – مسئله ای که برای هر کارفرمای مسئولیت پذیری ضروری است. آموزش مؤثر فراتر از اندازه گیری میزان «تهویه در اتاق ها» یا دوره های آموزشی تکمیل شده است – یادگیرندگان برای اینکه ارزش سرمایه گذاری را داشته باشند، باید رفتار خود را برای بهبود عملکرد و ارائه مزایای بیشتر به کارفرما تغییر دهند. شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) معیارهایی هستند که نتایج عملکرد بهبود یافته را اندازه گیری می کنند. تغییری که می خواهید ببینید چیست؟ در اینجا چند نمونه آورده شده است:
- کاهش جابجایی کارمندان / رضایت شغلی بالاتر
-کاهش حوادث یا تخلفات ایمنی و بهداشتی
-بهره وری بیشتر
-مطابقت قابل اندازه گیری با مقررات صنعتی، به خصوص اگر در حوزه ای هستید که توسط شخص ثالث یا سازمان دولتی نظارت می شود
-افزایش فروش
-حفظ مشتری
و...